حوله فوق جاذب مایعات را بهتر از پارچه یا کاغذ جذب می کند

هیدروژل ها – شبکه هایی از مولکول های طولانی که در یک شبکه به هم متصل شده اند – می توانند مقادیر زیادی آب را جذب و نگهداری کنند، اما وقتی خشک می شوند شکننده می شوند و بنابراین برای دستمال کاغذی مناسب نیستند.

ورقه ژل را نمی توان مجددا استفاده کرد و بنابراین نمی تواند با حوله های آشپزخانه در آن جبهه رقابت کند، اما راغوان آن را جایگزین آسان تری برای حوله های کاغذی یا گازهای پزشکی یکبار مصرف می داند. هنگامی که محققان آن را با گاز برای جذب خون مقایسه کردند، دریافتند که ورقه ژل می تواند نزدیک به 40 میلی لیتر را جذب کند، در حالی که گاز فقط می تواند حدود نیمی از این مقدار را جذب کند.

اکنون، سرینیواسا راغوان در دانشگاه مریلند و همکارانش روشی را برای تولید یک هیدروژل خشک و جاذب ابداع کرده‌اند که حتی در صورت پیچیده شدن دست نخورده باقی می‌ماند.

می‌گوید طراحی ورق عجیب و غریب است و خواص جاذب قابل توجهی دارد آلبرتو سایانی در دانشگاه منچستر انگلستان او می گوید، با این حال، برای رقابت با حوله های کاغذی، آنها باید بیشتر توسعه داده شوند تا مقرون به صرفه و قابل بازیافت شوند.

مرجع مجله: سوال، DOI: 10.1016/j.matt.2022.11.021

رغوان می گوید: «کاری که ما انجام دادیم می توانست 30 یا 40 سال پیش انجام شود. تمام مواد تشکیل دهنده و تکنولوژی موجود بود.

برای ساخت ورقه های هیدروژل، محققان سرکه و جوش شیرین را با هم ترکیب کردند تا کف تولید کنند و آن را در یک کیسه زیپ دار قرار دادند. سپس آن را بین صفحات شیشه ای قرار دادند و قبل از قرار دادن ورق در گلیسرول و الکل، در معرض نور فرابنفش قرار دادند.

مقایسه ورق ژل و پارچه استاندارد

یک حوله نازک که به شکل یک لکه ژله مانند منبسط می شود، می تواند مایعات و همچنین محصولات کاغذی یا پارچه را سه بار جذب کند.

توری هیدروژل ساخته شده از سرکه، جوش شیرین، گلیسرول و الکل سه بار آب و همچنین محصولات کاغذی یا پارچه ای را می مکد.

فن آوری


21 دسامبر 2022

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2352809-super-absorbent-towel-soaks-up-liquids-better-than-cloth-or-paper/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeآنها سپس توانایی این ورق را در جذب آب در مقایسه با حوله های چای معمولی و حوله های آشپزخانه آزمایش کردند و دریافتند که می تواند بیش از سه برابر بیشتر جذب آب شود و جریان یا نشت ندارد.

ورقه ژل سمت چپ آب بیشتری را نسبت به پارچه های تجاری جذب می کند

Matter/Choudhary et al.

رغوان می گوید، اگرچه فرآیند تولید ساده است و به راحتی قابل گسترش است، اما می توان برای جذب بیشتر ورق ها کار بیشتری انجام داد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار