ستاره شناسان به تازگی شاهد قوی ترین انفجاری بودند که تاکنون دیده شده است


پرتو گامایی که در فاصله 2.4 میلیارد سال نوری از ما منفجر شده است، “کشتی” نامیده می شود – درخشان ترین تا کنون – و آنقدر قدرتمند است که حتی بر جو زمین نیز تأثیر می گذارد.

فضا


17 اکتبر 2022

تصویر ترکیبی GRB221009A را نشان می دهد

GRB221009A نقطه صورتی به سمت مرکز تصویر است

رصدخانه بین المللی Gemini/NOIRLab/NSF/AURA/B. O’Connor (UMD/GWU) و J. Truth & W Fong (دانشگاه نورث وسترن)

ستاره شناسان آنچه را که ممکن است قوی ترین انفجاری باشد که تاکنون دیده شده است، کشف کرده اند. انفجار پرتو گاما، به نام GRB221009A، در 9 اکتبر مشاهده شد و حتی درخشش پس از آن از بسیاری از اجرام در آسمان درخشان تر است.

تصور می‌شود که این نوع انفجار پرتو گاما (GRB) زمانی اتفاق می‌افتد که یک ستاره عظیم به صورت ابرنواختر منفجر شود و سیاه‌چاله‌ای را پشت سر بگذارد. این انفجار یک جت نور خارق‌العاده ایجاد می‌کند که خود GRB را تشکیل می‌دهد، سپس ابرنواختر پس‌درخشش ضعیف‌تری ایجاد می‌کند. این GRB خاص تا حدودی بسیار درخشان به نظر می رسد زیرا در حدود 2.4 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و علاوه بر اینکه دورترین نور را دارد، یکی از نزدیک ترین GRB هایی است که تاکنون دیده شده است.

می‌گوید: «اگر به تمام انفجارهای پرتو گاما که شناسایی شده‌اند نگاه کنیم، این یکی برجسته می‌شود.» جیلیان راستی نژاد در دانشگاه نورث وسترن در ایلینوی. “به طور غیر رسمی، ما آن را قایق می نامیم – درخشان ترین تا کنون.” او و همکارانش محاسبه کردند که چنین GRB درخشان فقط باید هر هزار سال یا بیشتر یک بار اتفاق بیفتد.

ما دقیقاً نمی دانیم که این انفجار چقدر قدرتمند است، علیرغم اینکه تلسکوپ های زیادی در سراسر جهان به آن نگاه می کنند. این تا حدودی به این دلیل است که آنقدر روشن است که آشکارسازهای تلسکوپ پرتو گاما را اشباع می کند، بنابراین تمام آنچه که آنها می بینند پیکسل های کاملاً سفید و بدون جزئیات است. آندره لوان در دانشگاه رادبود هلند، یکی از همکاران راستی نژاد. او می‌گوید: «اگر چشم‌های اشعه گاما داشتید، نابینا می‌شدید. او می‌گوید برآوردهای کنونی انرژی GRB را بین 10^54 و 10^55 ارگ می‌داند – در مقابل، کل انرژی آزاد شده توسط خورشید در طول عمرش باید حدود 10^51 ارگ باشد.

GRB221009A آنقدر درخشان است که حتی میلیاردها سال نوری از زمین فاصله دارد. فرستنده های رادیویی نیروی دریایی اختلال عجیبی را در اتمسفر فوقانی ثبت کردند که به نظر می رسد ناشی از برخورد نور قدرتمند GRB به آن باشد. آشکارسازهایی که به دنبال فوتون‌های پرانرژی – ذرات نور هستند – ذرات خارق‌العاده‌ای را با انرژی بسیار بیشتر از هر چیزی که در برخورد دهنده بزرگ هادرون تولید می‌شود، دیده‌اند.

این موضوع باعث سر و صدایی در میان ستاره شناسان شد. راستی نژاد می گوید: «به نظر می رسد تقریباً تمام تلسکوپ های جهان شروع به نگاه کردن به آن کرده اند. اما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خود ابرنواختر و کهکشان اصلی آن، آنها باید منتظر محو شدن جت درخشان باشند که ممکن است ماه ها طول بکشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ما باید ایده بهتری در مورد اینکه چرا این GRB بسیار درخشان بود، داشته باشیم.

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2342779-astronomers-have-just-watched-the-most-powerful-explosion-ever-seen/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار