لایروبی در زیستگاه حیاتی باعث ایجاد اختلاف بر سر مناطق حفاظت شده دریایی بریتانیا می شود

به گفته فعالان، فیلم‌هایی که نشان می‌دهد آب‌های حفاظت‌شده اسکاتلند توسط لایروبی‌های گوش ماهی تمیز می‌شود، نشان می‌دهد که مناطق حفاظت‌شده دریایی «پارک‌های کاغذی» هستند.

محیط


5 اکتبر 2022

جای زخم در بستر دریا تاثیر لایروبی ماهی ماهی را در داخل منطقه حفاظت شده نشان می دهد

می‌گوید مارل معادل اروپایی صخره‌های مرجانی است که به‌عنوان یک محیط مهدکودک برای حیات دریایی عمل می‌کند. جیسون هال اسپنسر در دانشگاه پلیموث انگلستان

پس از آن که شواهدی مبنی بر وجود بستر دریا در آب‌های حفاظت‌شده اسکاتلند که توسط لایروبی ماهی گوش جمع‌آوری شده بود، بر سر اثربخشی برنامه‌های حفاظت دریایی بریتانیا به‌وجود آمد.

دریاهای باز

جزایر کوچک MPA، که توسط دولت اسکاتلند در سال 2014 تعیین شد، یکی از مهم ترین زیستگاه های دریایی بریتانیا در نظر گرفته می شود. این محل زندگی صدف های نادر فن دار است (آترینا شکننده است) در کنار زیستگاه های دریایی حساس مانند گِل مدفون و بسترهای مرل.

در حال حاضر، علیرغم اعتراض فعالان محیط زیست، ماهیگیری در این MPA و ده ها ماهی دیگر در سراسر خط ساحلی بریتانیا برای لایروب های ماهی ماهی و ترالرهای کف ماهی قانونی است.

بستر دریا سالم

فیل تیلور، مدیر سیاست و عملیات در Open Seas می‌گوید: «اکثر MPAها در بریتانیا هنوز هیچ شکلی از مدیریت ماهیگیری ندارند. پس اینها پارک های کاغذی هستند. و این بدترین نمونه از پارک کاغذی است که با آن برخورد کرده ایم.

در پاسخ به این یافته ها، سخنگوی دولت اسکاتلند گفت که اقدامات مدیریت شیلات تا سال 2024 در تمام MPA های آن از جمله MPA جزایر کوچک معرفی خواهد شد.

در اوایل تابستان امسال، گروه‌های کمپین Open Seas و Greenpeace پهپادهای زیر آب را برای فیلمبرداری از بستر دریا در منطقه حفاظت شده دریایی جزایر کوچک (MPA)، که از آب‌های اطراف جزیره روم در ساحل غربی اسکاتلند محافظت می‌کرد، فرستادند.


مطالعات بارها نشان داده است لایروبی ماهی ماهی صدمات فاجعه باری را به بسترهای مرال وارد می کند.

بستر دریا سالم

کمپین‌ها می‌گویند اعمال قوانین سختگیرانه‌تر ماهیگیری بر روی زیستگاه‌های حفاظت‌شده، تنوع زیستی دریایی بریتانیا را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. برای مثال، در خلیج لایم، دورست، صید ترال و لایروبی در سال 2008 ممنوع شد و این منطقه شاهد احیای چشمگیر تنوع زیستی دریایی بوده است.

ایین دیکسون / دریای باز

دولت اسکاتلند اکنون مجدداً تحت فشار قرار دارد تا لایروبی ماهی ماهی را در MPAهای خود ممنوع کند و دریاهای باز خواستار ممنوعیت فوری آن شده است.

بیش از یک سوم آب‌های ساحلی بریتانیا تحت پوشش MPA است، اما صید ترال کف تنها در چهار مورد ممنوع است.

تیلور می‌گوید دو سال پیش، منطقه بستر دریا که توسط Open Seas و Greenpeace مورد بررسی قرار گرفت، دارای یک فرش “تقریباً سالم” بود. او می‌گوید اکنون این سایت مانند یک “زمین شخم زده” به نظر می‌رسد.

آنها در بیانیه ای اعلام کردند: «دولت اسکاتلند متعهد به حفاظت از محیط زیست ارزشمند دریایی ما و دستیابی و حفظ وضعیت زیست محیطی خوب برای تمام دریاهای اسکاتلند است». ما مسئولیت خود را برای حفاظت از محیط زیست دریایی جدی می گیریم.»

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2341218-dredging-in-crucial-habitat-sparks-row-over-uk-marine-protected-areas/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این گروه ها می گویند شواهد نشان می دهد که MPA جزایر کوچک یک «پارک کاغذی» است که با ممنوعیت روش های ماهیگیری مخرب محافظت نمی شود.

جای زخم در بستر دریا نشان می دهد که لایروبی ماهی ماهی در داخل منطقه حفاظت شده به طور قانونی ادامه دارد

اما آنها فقط 1 میلی متر در سال رشد می کنند و بنابراین برای بهبودی از فعالیت های لایروبی تلاش می کنند. او می گوید: «این نوع زیستگاه ها هزاران سال است. “اگر به تخت مارل آسیب برسانید، دوباره رشد نخواهد کرد.”

این تصاویر حاکی از آن است که منطقه ای از مرل – شکلی شکننده و با رشد آهسته از مرجان – در داخل منطقه حفاظت شده در اثر فعالیت لایروبی تخریب شده است و بستر دریا به مجموعه ای از مسیرهای برهنه و شیاردار کاهش یافته است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار