میزان فرسایش بادی اراضی کشور 10 میلیون هکتار افزایش یافته است

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه نگاه بخشی و کوتاه مدت چیزی جز اتلاف منابع برای ما به ارمغان نخواهد آورد، در بحث استفاده از ظرفیت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری بخش خصوصی، گفت: سال گذشته اقدامات زیربنایی را از نظر خود انجام دادیم و حدود 85 هزار هکتار از مناطق بیابانی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه معادن و بیابان ها در زمینه تولید انرژی، گردشگری و گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

کاشت یکی از عوامل تخریب سرزمینی اکوسیستم های حساس است

وی یکی از مهم ترین علل و عوامل انسانی مرتبط با آن را تغییر کاربری و بهره برداری بی رویه از اکوسیستم مناطق کویری دانست که وضعیت مناسبی ندارد و گفت: شاید پوشش گیاهی مناطق بیابانی و این اکوسیستم است. اولین قربانی هر مدیریتی از بالادست تا پایین دست». دست در مدیریت منابع آب.

جعفریان ادامه داد: بسیاری از شرایط احیای پوشش گیاهی در رخساره ها بستگی به سیلاب هایی دارد که هر چند سال یکبار رخ می دهد و باید سهم سیلابی کشور و استحقاق آن از منابع آبی کشور را بدانیم چرا که همه ما قبل از ورود به این دشت ها بررسی می کنیم. زیرا از این پوشش گیاهی عظیم چیزی باقی نمانده است.

جعفریان پیامدهای بیابان زایی را در مناطق محلی و دورافتاده قابل مشاهده دانست و افزود: بسیاری از استان های کشور تجربه طوفان گرد و غبار را نداشته اند که در سال های اخیر شاهد آن بوده اند که در سطح ملی پشت سر گذاشته است، اما تشدید طوفان های شن و جنبش سایکو ساند باعث شده است. در یکی دو سال گذشته یک بازگشت جدی داشته است.

وی بیان کرد: بیش از 100 گونه گیاه نمک دوست، شن و ماسه دوست، صخره دوست داریم که می توان آنها را از مناطق کویری زدود، اما روش های تکثیر، کشت و الگوی نگهداری از این گونه ها مغفول مانده است.

وی افزود: در سیاست های بالادستی مانند نظام حکمرانی آب یا بحث اصلاح نظام کشت، مناطقی وجود دارد که به طور جدی با مقوله بیابان زایی و تخریب زمین مواجه است و باید سهم این اکوسیستم در نظر گرفته شود. در این خط‌مشی‌ها حساب کنید.

وی بیان کرد: فکر می‌کردیم طی یک دوره 20 ساله پایداری در تثبیت شن‌های روان وجود داشته باشد، اما در یکی دو سال اخیر شدت فرسایش یادآور دهه‌های 60 و 70 است، بنابراین مناطق سرخس، زابل و خوزستان با جدیت و رو به رشد مواجه هستند. چالش ها.

وجود طوفان گرد و غبار در اکثر استان های کشور

وی بیان کرد: طی 10 سال گذشته شاهد بوده ایم که در برخی مناطق و چهره های طبیعی سطح ایستا آب های زیرزمینی از 10 متر به 70 متر رسیده است و برخی درختان و پوشش گیاهی در این مناطق که بیش از هزار سال قدمت دارند. ، از بین رفت و این مناطق مانند منطقه ریگان در استان کرمان در این سال ها دچار خشکی قابل توجهی شدند.

جعفریان یکی از سیاست های پایداری و تاب آوری در این زمینه را متنوع سازی منابع اعتباری خواند و گفت: اکوسیستم ها در مناطق بیابانی کارکردهای مختلفی دارند که یکی از آنها چرای دام است که بخش مهمی از آن را تشکیل می دهد شرایط تامین علوفه بسته به مراتع مناطق کویری

وی با تاکید بر اینکه بر استفاده از این ظرفیت ها تاکید داریم، افزود: 100 هزار هکتار از این عرصه ها نیز امسال برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ایجاد گفت‌وگوی مؤثر با استفاده از ظرفیت کمیته فنی و مدیریت کل حوزه آبخیز باید تقویت شود و شرط رسیدن به پاسخ مناسب این است که به منطقه اداری خود نگاه جزئی نداشته باشیم.


منبع: https://www.irna.ir/news/84924158/%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%DB%B1%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA

در این مدت میزان فرسایش بادی از 20 میلیون هکتار به 30 میلیون هکتار افزایش یافت که معادل یک میلیون هکتار در سال است.

مدیرکل دفتر بیابان‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بیش از 60 سال فعالیت برای مقابله با بیابان‌زایی در خطر است و باید سیاست‌های منطبق با محیط زیست را دنبال کنیم، افزود: اگر اکوسیستمی ظرفیت و ظرفیت خود را داشته باشد. ظرفیت آن در حفظ درختان و درختچه ها از کاشت درختان جوان در این مناطق یکی از عوامل تخریب زمین است.

وی افزود: ما با شرایط بسیار سخت و بحرانی مواجه هستیم و عوامل و عوامل زیادی که در سازمان ما نقشی ندارند در تعیین و وضعیت آینده مناطق کویری موثر است و سازمان ما باید این حقوق و حقوق را مطالبه کند. .

مدیرکل دفتر امور بیابان های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: طی چند سال گذشته تداوم خشکسالی و کاهش شدید آب های زیرزمینی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد مناطق بیابانی مصنوعی بوده است. .

اختصاص 100000 هکتار از مناطق بیابانی برای تولید انرژی پاک و گردشگری

رودخانه های خشک شده بمب های خاموش پر از رسوب هستند

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید جعفریان وی در کارگاه آموزشی مراتع سراسر کشور که روز چهارشنبه در مرکز آموزشی جوانشیر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری واقع در کرج برگزار شد، افزود:

وی بیان کرد: مرز مشترک و حد عمل مشترک داریم و نمی توان خطی کشید که یک طرف جنگل و یک طرف مرتع و طرف دیگر بیابان از بین رفته و باید توسط پروژه های مختلف شن روان پوشش داده شود.

وی بیان کرد: مایه تاسف و حسد است که تگزاری 35 ساله بر اثر ریزش آب زیر زمین به طور یکنواخت خشک می شود و مردم برای غارت چوب های او به این مناطق کشیده می شوند.

مدیرکل دفتر امور بیابان های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: رسوبات با سیل به پایین دست می آیند و رودخانه های خشک کشور مملو از این رسوبات است که بمب های خاموشی هستند که شرایط بدی را برای جمعیت کشور ایجاد می کنند. مناطق با شدت باد.

جعفریان خاطرنشان کرد: بدون برنامه ریزی مشخص، غنی و مشخص، هر نوع سرمایه گذاری در این حوزه ها ناپایدار است و باید این درس آموخته را بارها و بارها زندگی کنیم و نتایج قبلی را ببینیم که نیازمند تحول جدی در مسائل اقتصادی و اجتماعی است. ساده ما اینجا هستیم تا این فضاها را مدیریت کنیم.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار