یک مگاسونامی باستانی در مریخ به دهانه ای که از آنجا شروع شده است بازمی گردد


قبل از خشک شدن مریخ، یک سیارک به یکی از اقیانوس های آن برخورد کرد و باعث ایجاد یک مگاسونامی عظیم شد و اکنون محققان دهانه ای را پیدا کرده اند که در آن برخورد کرده است.

فضا


1 دسامبر 2022

عنوان اصلی منتشر شده با تصویر: در نزدیکی فرودگر وایکینگ 1 در دشت کرایس در مریخ، 'جو بزرگ#039;  بیداری خاموش برگزار می کند  این سنگ تیره بزرگ و اغلب عکاسی شده با لجن ریزدانه و مایل به قرمز پوشیده شده است که از کناره های آن می ریزد.  طول آن حدود 2 متر (6.6 فوت) است و در فاصله 8 متری (26 فوت) فضاپیما قرار دارد.  بافت خشن کناره ها نشان می دهد که دانه ای درشت است.  به نظر می رسد که جو بزرگ بخشی از یک میدان تخته سنگی بزرگ است که هم ترازی تقریباً دایره ای دارد و ممکن است بخشی از لبه یک دهانه باستانی و تخریب شده باشد.  برخی از بلوک های دیگر در میدان را می توان در سمت چپ مشاهده کرد که به سمت افق کشیده شده اند، شاید 1.5 کیلومتر (1 مایل).  رانش مواد ریز دانه سطح را در سمت راست و چپ بیگ جو می پوشاند.  بخشی از لندر که در پایین سمت چپ قابل مشاهده است، پوشش منبع تغذیه هسته ای است.  اعتبار تصویر: NASA/JPL

تصویری از سطح مریخ که توسط کاوشگر وایکینگ 1 گرفته شده است شامل یک تخته سنگ در لبه یک دهانه باستانی تخریب شده است.

NASA/JPL

حدود 3.4 میلیارد سال پیش، پس از برخورد یک سیارک به یکی از اقیانوس‌های سیاره، یک مگاسونامی عظیم سطح مریخ را درنوردید. اکنون محققان بر این باورند که دهانه‌ای را پیدا کرده‌اند که مگاسونامی از آنجا شروع شد. اندازه دهانه حکایت از آن دارد که برخورد آن شبیه برخورد سیارک Chicxulub به زمین بوده است که دایناسورها را می کشد.

در واقع، اولین تصاویری که از مناظر مریخ داریم – که توسط فرودگر وایکینگ 1 در دهه 1970 گرفته شده است – ممکن است حاوی شواهدی از این مگاسونامی باشد. ما هنوز این را نمی دانستیم. مشاهدات از سطح مریخ قبلاً نشان می داد که یک مگا سونامی در این سیاره رخ داده است، اما دانشمندان هنوز محل برخورد سیارکی را که باعث آن شده است، پیدا نکرده اند. الکسیس رودریگز در موسسه علوم سیاره‌ای در آریزونا و همکارانش داده‌های چندین مدارگرد مریخ را برای انجام جستجو ترکیب کردند.

آنها دهانه ای به پهنای 110 کیلومتر به نام Pohl را در ارتفاعات شمالی مریخ پیدا کردند که کاملاً درست به نظر می رسد. این در بالای کانال هایی قرار دارد که احتمالاً زمانی که منطقه برای اولین بار سیل زده شد، تشکیل شده است و اقیانوسی عظیم را ایجاد می کند، اما تصور می شود که ذخایری از سونامی بعدی در آن وجود داشته باشد. این بدان معناست که تقریباً به طور قطع در زمان مناسب، قبل از خشک شدن مریخ شکل گرفته است.

بر اساس ابعاد دهانه و مجموعه ای از شبیه سازی ها، محققان دریافتند که سیارکی که باعث آن شده است، بسته به خواص زمینی که برخورد کرده، حدود 9 کیلومتر یا 3 کیلومتر قطر دارد. در هر صورت، احتمالاً یک مگاسونامی با امواجی به ارتفاع 250 متر که تا 1500 کیلومتری محل برخورد می‌رسد، ایجاد کرده است.

رودریگز می‌گوید: «وقتی به سونامی فکر می‌کنید، به یک موج فکر می‌کنید، دیواری از آب که به ساحل نزدیک می‌شود و آن را زیر آب می‌برد. خیلی متفاوت بود. که بخشی از آن بالا رفت و در موج همراه با سنگ و خاک افتاد.» از آنجایی که مریخ گرانش کمتری نسبت به زمین دارد، آب و زباله‌ها کندتر از زمین سقوط می‌کنند.

این برخورد همچنین یک موج لرزه‌ای ایجاد می‌کند که صدها کیلومتر در اطراف دهانه منتشر می‌شود، خاک و سنگ‌ها را به هوا پرتاب می‌کند و جریان فاجعه‌باری از زباله‌ها را همراه با موج ایجاد می‌کند. رودریگز می گوید: «بسیار وحشتناک، قطعا چیزی برای موج سواری نیست. “اما اگر جریان زباله دارید، خاک پراکنده زیادی دارید. بنابراین اگر به آنجا فرود بیایید، این فرصت را دارید که طعم رسوبات دریایی باستانی را بچشید. »

ما در واقع در منطقه فرود آمدیم. فرودگر وایکینگ 1، اولین سفینه‌ای که تا به حال روی مریخ فرود آمد، در سال 1976 در مناطق پست شمالی، در منطقه‌ای که احتمالاً سونامی به آن می‌رسید، فرود آمد. سنگ‌های عجیب در اولین تصاویری که از سطح مریخ دیدیم احتمالاً توسط یک مگاسونامی به آنجا پرتاب شده‌اند و کانال‌های عجیب در این چشم‌انداز ممکن است ناشی از بازگشت آب به اقیانوس باشد.

مرجع مجله: گزارش های علمی، DOI: 10.1038/s41598-022-18082-2

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2349415-ancient-megatsunami-on-mars-traced-to-the-crater-where-it-began/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار