سطح گازهای گلخانه ای رکورد جدیدی را به ثبت رساند – در اینجا دلیل آن است

متان که مسئول حدود 16 درصد گرمایش است، بزرگترین افزایش یک ساله را از زمانی که محققان شروع به ثبت سوابق در 40 سال پیش کردند، داشته است. بین سال‌های 2020 تا 2021، متان اتمسفر با 18 قسمت در میلیارد افزایش یافته و به 1908 قسمت در میلیارد رسیده است، یعنی بیش از دو و نیم برابر سطح قبل از صنعتی شدن.

دی اکسید کربن، اکسید نیتروژن و متان در سال 2021 به غلظت بی سابقه ای در جو رسیدند و تا سال 2022 به افزایش خود ادامه دادند.

محققان سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، یک آژانس سازمان ملل متحد که یک گزارش سالانه گازهای گلخانه ای از سال 2006، غلظت اتمسفر گازهای گلخانه ای اصلی را در بیش از 100 اندازه گیری می کند. سایت های نظارت سراسر دنیا.

منابع اصلی انسان زایی متان، دام، تولید نفت و گاز و زباله هایی است که در محل های دفن زباله پوسیده می شوند. 60 درصد متان اتمسفر از منابع انسانی مانند اینها تامین می شود. اما منابع طبیعی قابل توجهی از متان مانند تالاب ها نیز وجود دارد. این واقعیت که این منابع اغلب با هم همپوشانی دارند – به عنوان مثال، یک مزرعه لبنی در نزدیکی یک تالاب – و همچنین کمبود داده، تشخیص دقیق عامل افزایش را دشوار می کند.

دی‌اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن در سال 2021 به غلظت‌های بی‌سابقه‌ای در اتمسفر رسیدند که بیشترین افزایش ثبت شده در متان را شامل می‌شود.

محیط


26 اکتبر 2022

آنها دریافتند که دی اکسید کربن اتمسفر که مسئول حدود 66 درصد گرمایش جهانی از سال 1750 است، به طور متوسط ​​2.5 قسمت در میلیون افزایش یافته و در سال 2021 به 415.5 قسمت در میلیون رسیده است. اکسید نیتروژن.، مسئول حدود 7 درصد گرمایش است که با 1.3 قسمت در میلیارد به 334.5 قسمت در میلیارد افزایش یافته است. این افزایش ها کمی بیشتر از میانگین افزایش سالانه نسبت به دهه قبل بود.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2344245-greenhouse-gas-levels-have-hit-yet-another-record-heres-why/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

به گفته WMO، نسبت ایزوتوپ های کربن مختلف در متان اتمسفر منبع بیولوژیکی را نشان می دهد. مدل‌های نحوه انتقال متان از طریق جو این کاهش را بیشتر کاهش می‌دهد، و نشان می‌دهد که تالاب‌های استوایی ممکن است مقصر باشند، با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای احتمالاً به دلیل دمای گرمتر و تغییر بارندگی. با این حال، WMO می گوید که نقش این بازخورد آب و هوایی نامشخص است.

اما از زمانی که غلظت متان در سال 2007 شروع به افزایش کرد، محققان تلاش کردند تا دلیل آن را توضیح دهند.

ادامه افزایش غلظت گازهای اصلی به دام انداختن حرارت، از جمله شتاب بی سابقه در سطوح متان، نشان می دهد که ما در مسیر اشتباهی قرار داریم. پتری تالاسدبیر کل WMO در یک بیانیه مطبوعاتی گفت.

اینکه چه چیزی پشت افزایش دی اکسید کربن و اکسید نیتروژن است، هیچ راز نیست. افزایش دی اکسید کربن عمدتاً از سوزاندن مداوم سوخت های فسیلی و تولید سیمان ناشی می شود. افزایش اکسید نیتروژن است اصولا از کودهای نیتروژن، احتراق سوخت های فسیلی و چندین فرآیند صنعتی. منابع طبیعی مهم اکسید نیتروژن عبارتند از میکروب های موجود در خاک و اقیانوس.

Shutterstock/engel.ac

دودکش دودکش نیروگاه زغال سنگ

انتشار گازهای گلخانه ای همچنان در حال افزایش است

تالاس گفت که اقدام برای کاهش انتشار متان باید “بدون تاخیر” انجام شود، اما کاهش انتشار دی اکسید کربن اولویت اصلی برای جلوگیری از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی است.

چه چیزی باعث افزایش رکورد می شود؟

تغییراتی که بر نحوه تجزیه متان در اتمسفر تأثیر می گذارد نیز می تواند نقش داشته باشد، اما برای توضیح این افزایش کافی نیست. نویسندگان این گزارش می نویسند که برای کشف راز متان نیاز به مدل سازی و نظارت دقیق بیشتری است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار